onsdag 2 juli 2014

Seriealbum - Iskallt uppdrag

I kategorin serie/seriealbum har turen nu kommit till "Iskallt uppdrag", som är det 6:e albumet av totalt 7 st album med James Bond-äventyr, som utkom mellan åren 1981 och 1989. Och det är också det 6:e albumet som jag gör ett inlägg om. Jag har sedan tidigare beskrivit albumen "Ur dödlig synvinkel", "Octopussy", "Dödligt Dubbelspel", "Levande Måltavla" och "Sista paret ut".

Det näst sista albumet är alltså "Iskallt uppdrag" som är serieversionen av filmen med samma namn, båda utgivna år 1987. Detta album är ett rafflande serieäventyr på 52 färgsidor i ett limmat seriealbum. Albumet publicerades som sagt 1987 av Semic Press AB & såldes det året av Jultidningsförlaget.

Inköpt
Som vanligt när det gäller dessa seriealbum så är det många år sedan de köptes. Vilket betyder att jag inte kommer ihåg var jag köpte dem. Inte heller mins jag hur mycket jag betalade för dem. Men när dessa album nu år 2014 säljs på tex Tradera, så verkar priset ligga på mellan 10 och 40 kr per styck.

Trivia
När albumet såldes under 1987 så var ursprungspriset 27,50 kr.

Tecknare & författare
Albumet skrevs av Jack Sutter, som är samma man som skrivit 5 av de totalt 7 st seriealbumen. Tecknaren är återigen spanjoren Juan Sarompas, som även tecknade albumen "Dödligt dubbelspel" samt "Sista paret ut".




Text: Egen, SerieWiki & Björn Harnby
Bild 1: Alvglans

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar