måndag 29 september 2014

Jens Hultén - Svensk i Bond

I min serie om våra svenska hjältar som medverkat i Bondfilmerna så har det nu blivit dags att lyfta fram nästa person. Även denna gång rör det sig om en skådespelare som verkat framför kameran. Men om tiden finns så hoppas jag även kunna göra några inlägg om alla de svenskar som bidragit på ett eller annat sätt bakom kameran.

Denna gång är det skådespelaren Jens Hulten som jag vill lyfta fram. Jens medverkade i filmen Skyfall 2012 och spelar där en av skurken Silvas män. Han är med i scenerna mot slutet som utspelar sig runt Bonds barndomshus Skyfall. Och det hela avrundas med en magnifik fightingscen mellan Jens Hulten och Daniel Craig. Scenen utspelar sig under vattnet och färgerna och kameravinklarna är perfekta för att man skall få känslan av att det verkligen händer på riktigt. Inte alla svenskar som har fightats med James Bond!

Fakta
Fullständigt namn: Jens Charley Hultén. Ålder: 48, född den 6 december 1963. Hultén växte upp i Vasastan i Stockholm i en medelklassfamilj. Fadern var jazzmusiker och modern varvade arbete med att ta hand om Hultén och en syster. 1983 började han träna kampsport för Thabo Motsieloa och som 25-åring startade han en kampsportsklubb. Han arbetade även som dörrvakt, vilken enligt honom själv lade grunden till ett alkoholmissbruk. I början av 1990-talet började han intressera sig för skådespeleri och sökte till scenskolan åtta gånger, utan att komma in. Sista gången kom han närmast, men när han dök upp onykter till en repetition så gick företaget i stöpet.

Filmdebuten skedde 1997 som knarkade i Daniel Fridells Under ytan. Engagemang fortsatte sedan i olika TV-serier som tex Emma åklagare och Skilda världar. 1999 lades han på behandlingshem för sitt alkoholmissbruk. Under 2000-talet fortsatte han i en mängd mindre roller i filmer och TV-serier, däribland Nya tider (2001), Norrmalmstorg (2003) och Graven (2004–2005). 2006 spelade han rollen som Frank Boder i Beck – Gamen och 2007 rollen som Johan Ek i TV-serien Höök. 2009 gjorde han rollen som den hämndlystne militären Lindström i Wallander – Hämnden. Samma år medverkade Hultén i de tre första av en serie filmer om polisen Johan Falk, i vilka han spelar rollen som Seth Rydell. Rollen har kommit att bli hans mest kända och bygger enligt honom själv på hans erfarenheter från kampsportsvärlden och från arbetet som dörrvakt. 2009 spelade han även i bland annat TV-serien Morden och 2010 i Kommissarie Winter. Ytterligare serier och filmer följde under 2011 innan han 2012 medverkade i ytterligare sex Johan Falk-filmer. Och som jag startade detta inlägg med att berätta, så spelade han 2012 torped i James Bond-filmen Skyfall.


Utdrag från artikel i Aftonbladet
I ”Skyfall” slåss han med James Bond – men Jens Hultén tävlade med en annan svensk om en större roll.
– Jag sökte för rollen som Ola fick, säger Jens Hultén. Jag tror det stod mellan oss till slut.

Bond-producenterna testade många för rollen som den franske yrkesmördaren Patrice som kämpar mot James Bond i olika spektakulära miljöer i Skyfall. Jens  Hultén fick provläsa för rollen och sedan möta Sam Mendes och stuntmännen i London.
– Jag fick mejl dagen efter jag kom hem från Pinewood. ”Om det är så att Sam inte väljer dig skulle du vilja göra en lite mindre roll i Javier Bardems crew?” Såklart jag ville.

Sam Mendes:
– Jag hade dåligt samvete att behöva ge en så liten roll till en så skicklig skådespelare som Jens Hultén.

Nu har svensken ändåen minnesvärd slagsmålsscen mot Daniel Craig. Delvis under vatten.
– Jag tänkte jag skulle få panik. Man slåss under vatten och lungorna blir stora, säger Jens Hultén, 48. Jag tittade på Daniel Craig och tänkte kan han så kan jag.

I ”Skyfall” blir det cirka 50 sekunder.
– Scenen under vattnet höll vi på med i fyra–fem dagar. Och jag är inte särskilt bekväm med vatten.

I pauserna var det brittisk avkoppling.
– När vi kom upp till ytan efter några tagningar kom små brickor med te flytade på pontoner. Och småkakor. Det var helt bisarrt. Där står jag och dricker te på flytande brickor i vattnet med James Bond-crewet och Daniel Craig.

Han jobbade nio veckor i England.
Det är inte första gången du spelar skurk.
– Dels har jag ett utseende som passar för det. Dels har jag lätt för att spela farlig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar