lördag 18 juli 2015

Corgi ICON - Blofeld

Vet inte om jag skrivit det innan men för några år sedan fick jag kontakt med en kille som bor i samma stad som jag, som sålde av delar av sin samling. En samling som innefattade lite allt möjligt som jag förstår der, men den röda tråden var "film". Jag köpte ett signerat foto av honom via Tradera nu i februari 2015 och när vi träffades för att göra upp den affären så nämnde jag för honom att jag samlade på Corgi ICONs och vi bestämde att jag skulle återkomma med vilka figurer jag saknade. Det slutade med att jag köpte 2 figurer av honom i ett paketpris.

Detta inlägg handlar om den första av de två jag köpte av honom, Bond-skurken Blofeld. Figuren kom i sin originalbox och den var även inpackad i sitt original emballage i form av skumgummi. 

Inköpt
Köpte den som sagt av en kille som bor i samma stad som jag. Det var ett paketpris på 400 kr för två figurer. Så om vi gör lite enkel matematik så blir det 200 kr per figur. Vi möttes upp för överlämnandet så det tillkom inga fraktkostnader. Som jag sagt många gånger förut så kostar figurerna i regel mellan 200 kr och 800 kr. Men på senare tid har jag märkt av en ökning i värde av flera av figurerna. Dessutom så är det svårt att få någon figur för under 250 kr just nu. Men om vi tittar på den här figuren (Blofeld) så låg det gamla riktpriset på mellan 100 kr och 160 kr. Men ser man till de senaste försäljningarna på Ebay så har denna figur det senaste sålts för som lägst 270 kr och som högst ända upp till 380 kr. Så jag skulle tippa att just denna figur snittar runt 300 kr + frakt just nu. Så totalt sett var de 200 kr som jag betalade ett riktigt bra pris. Inte halva priset, men nästan. Jag är väldigt nöjd!

Fakta
Corgi ICON James Bond Figurer.
Det gjordes 19 st olika figurer + 2 st exklusiva.
Dessa lanserade 1998 och är i skala 1:24 & ca 8 cm höga.
Samtliga figurer är handmålade.

Just denna figuren (Blofeld) är nummer F04141 och nu är jag totalt uppe i hela 19 stycken av dessa underbara samlarfigurer. Jag har påbörjat ett inlägg med en ny sammanfattning av Corgi ICON som jag kommer att publicera så fort det är klart. Där kommer det finnas uppdaterade värderingar samt fler figurer då min samling har växt.

Text: Egen
Bild: Egen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar