söndag 16 mars 2014

Serietidningen - James Bond Agent 007

Min egen historia:
Jag har så länge jag kan minnas samlat på serietidningen James Bond - Agent 007. Kommer i ärlighetens namn inte ihåg när jag startade, men jag skulle tro att det var någon gång runt 1990-92 eller däromkring. Jag kommer ihåg att jag tog busen själv in till Göteborg för att gå och titta i olika butiker & affärer som sålde serietidningar. Jag mins speciellt den affären som låg några kvarter ovanför Järntorget, där ägaren hette Tony. Tony var jävligt trevlig och gav mig bra tips i mitt samlande. Har för mig att han kom från Floda, så det fanns även en lokal anknytning, då jag på den tiden bodde just i Lerums kommun.

Jag har genom åren samtal på mig dessa grymt underhållande serietidningar och sakta sakta har samlingen växt. Det började med spridda nummer som var relativt billiga att köpa styckvis och byggdes sedan ut och fylldes på med de lite äldre tidningarna som var dyrare, betydligt dyrare. De billigare tidningarna köpte man för ca 5 eller 10 kr/st, medans de äldre modellerna sålders från ca 150-250 kr/st ända upp till 600-800 kr/st. I dagsläget mins jag tyvärr ej hur mycket som jag köpte det absolut första numret som utkom för, men jag skall försöka ta redan på det. Och i det längre loppet vore det lite kul (men samtidigt skrämmande) att försöka räkna ut hur mycket jag totalt har spenderat på denna seriesamling.

Det är med stolthet som jag kan meddela att jag för några år sedan (under 2009 har jag för mig) äntligen fick tag i det sista numret som jag saknade! Så nu är samlingen komplett!



Info:
Redan 1965 startade den svenska James Bond-tidningen. Innehållet hämtades från dagspressversionen av serien. Åren 1967–81 hade tidningen ovanligt nog löpande numrering. Bristen på material gjorde dock att tidningen utkom ganska sporadiskt, och att andelen repriser var hög. Redaktionen bestämde sig därför för att skaffa rättigheter till egen produktion av James Bond-serier. Det första "svenska" James Bond-äventyret publicerades i nr 1/1982 under titeln "Den gyllene triangeln". Det skrevs av norrmännen Terje Nordberg och Eirik Ildahl under den fyndiga pseudonymen Johann Vlaanderen (en förvrängning av Ian Fleming), och tecknades av Escolano. Under de följande 10 åren producerade Semic Press ett 50-tal äventyr för tidningen och album. De allra flesta var originalhistorier, med undantag av ett fåtal filmbearbetningar.

Bland tecknarna var Juan Sarompas, Josep Gual och Manuel Carmona de mest produktiva, och bland författarna Sverre Årnes, Jack Sutter och Bill Harrington. Dessa äventyr publicerades också i tidningens "systertitlar" i Norge, Danmark och Finland. Ett fåtal episoder har också exporterats till bl.a. Spanien, Tyskland, Ryssland och Indien, dock utan större framgång. Avsnittet "Operation: Blücher" av Sverre Årnes och Josep Gual från nr 12/1984 handlade om ett tyskt fartyg som sjönk utanför Norge under andra världskriget. Denna berättelse var grunden till den norska filmen "Blücher" som filmades 1988, dock utan någon James Bond i huvudrollen.

Tidningen tappade popularitet under 1990-talet och den egna produktionen av äventyr upphörde. Förutom repriser av egna och dagsäventyr har tidningen också innehållit Bondserier från exempelvis Marvel Comics och Dark Horse. Den svenska tidningen lades ner 1996. Lisbeth Notini var länge tidningens redaktör, från 1977–91, och bidrog även efter det till tidningens redaktionella material.

Tidningen har även innehållit andra serier, som exempelvis "Carolina Yes", "Mike Steel", "Helgonet", "Jeff Cobb" och "Toppreportrarna".

Vid sidan av tidningen gavs även sju album ut 1981–89. Fem av dessa innehöll Semic-producerade äventyr, varav tre var baserade på aktuella Bond-filmer.

Bild: Egen+ Seriewikin
Text: Egen + lånad från Seriewikin
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar