onsdag 21 januari 2015

AW101 - Helikopter

Dags att visa upp julklapp nummer tre. Denna gång en klapp från tomten till mig! ;) Det handlar om den helikopter som Silva och hans män använder i slutet av filmen Skyfall från 2012, när de anfaller Bonds barndomshem, Skyfall. Helikoptern är av modellen AgustaWestland AW101. Företaget Italeri gjorde två olika typer av modeller av denna AgustaWestland AW101 helikopter. Den ena är av modellen "die cast" i skala 1:100 och den andra är en byggmodell i plast i skala 1:72.

AgustaWestland AW101 (fram till 2007 benämnd EH101) är en medeltung militär transporthelikopter som även används av ett fåtal civila operatörer. Helikoptern var ett samarbetsprojekt mellan Westland Aircraft i Storbritannien samt Agusta i Italien (numera sammanslagna till AgustaWestland).

Lite korta fakta:
Längd: 22,8 m
Höjd: 6,7 m
Rotordiameter: 18,9 m
Vikt tom: 10500 kg
Maximal startvikt: 15600 kg
Motorer: 3 x Rolls-Royce Turbomeca RTM 322
Effekt: 3 x 1725 kW (2300 Hk)
Maximal hastighet: 309 km/h (167 kt)
Transporträckvidd: 1389 km (750 nm)
Maximal altitud: 4575 m (15000 ft)

Min modell
Jag fick denna av Tomten nu julen 2014. Nej, självklart fick jag inte det. Den köptes av mig på eBay den 22 november 2014 och efter att den levererades hem till mig några dagar senare, så har den legat i skåpet ouppackad, just för att jag ville spara den som en julklapp till mig själv. Jag betalade £6.68 för objektet, samt £4.60 för frakten. Totalt blir det ca 140 svenska kronor. Ett mycket överkommligt pris måste jag säga. Såg senast härom veckan att det såldes ett exemplar på Tradera här i Sverige för 120 kr + frakt. Så mitt pris var ingen super deal, men heller inget överpris. Helt OK.

Vill du ser fler sköna actionbilder av AW101 från filmningen av Skyfall så kolla in denna siten: Rick Ingham Photography.

Och vill ni se lite sköna klipp av AW101 under inspelningen av Skyfall så titta gärna på filmen nedan:




Text: Egen, Wiki & James Bond Lifestyle
Bild 2: Egen 
Video: 007.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar