torsdag 8 januari 2015

Hot Wheels - Lotus Esprit

Hot Wheels är ett amerikanskt varumärke för metallgjutna leksaksbilar och modellbilar. Varumärket grundades 1968 och tillhör Mattel Group. Man ger varje år ut en ny bilkollektion, bestående både av fantasibilar och kopior av riktiga bilar. Dessa saluförs över hela världen. Man tillverkar också bilbanor (den kanske mest kända är "Sizzlers" som var oerhört populär i USA under 1970-talet och som numera nytillverkas), garage och en mängd andra tillbehör. Med tiden har dessa miniatyrbilar blivit föremål för utbrett samlande, och det har sedan starten 1968 tillverkats minst 100 000 modeller och variationer.

En av de mest kända serierna är "Redlines", som fått sitt namn av den röda ringen på däcksidan runt fälgen. Man ger även ut hyllningar till olika förare som exempelvis Lee Petty, en känd amerikansk racerförare som tog flera tunga titlar på 50-talet, född 1914 i North Carolina.. Han var även far till Richard Petty (känd racerförare) och farfar till Kyle Petty (även han känd racerförare).

Mina bilar:
Som jag skrev igår så har jag har småletat (om det nu är ett ord) efter Hot Wheels i några månader. Modellbilar står inte överst på min lista över objekt jag letar efter, men då de säljs i affärer så har jag tittat runt lite. Och i tisdags på morgonen när jag och resten av familjen var och handlade i mataffären, så såg jag att de hade en hylla/låda med Hot Wheels. Gick dit och letade lite och hittade faktiskt direkt en av de två modeller av Bond-bilar jag vet finns i den serien! Lite lustigt faktiskt att jag letat ett tag i olika leksaksaffärer utan att hitta just de modeller jag sökte, utan att hitta dem, men när jag är med familjen och storhandlar på det lokala ICA Maxi så hittar jag dem!

Efter lite ytterligare letande så hade jag hittat den andra modellen också. Men när jag ändå var där så bestämde jag mig för att köpa två uppsättningar av bilarna. Sagt och gjort, två av varje blev det! :)

Lotus Esprit S1
Denna modell föreställer ännu en av de mest ikoniska av James Bonds bilar, nämligen "undervattensbilen" från Älskade Spion. Precis som alla andra Hot Wheels i denna serie så är bilen producerad i skala 1:64. På framsidan av modellen står det: James Bond 007 - The Spy Who Loved Me. Den är numrerad med 219/250. Men precis som jag skrev här i förra inlägget så är det inte ett nummer för min specifika modell, utan som jag tolkar det så står det för bilmodell 219 av totalt 250 st i just denna serie från Hot Wheells. Modellens specifika nummer är CFG74-05B5 och jag tolkar detta som ett artikelnummer hos Hot Wheels. På modellens baksida står det att läsa: HW Workshop - 2015. Vilket jag tolkar som att denna modell hör till 2015 års serie (de ger ut en ny per år). Som jag kan läsa mig till så finns det inga andra modeller av denna bil, utan denna vita är den enda modellen av denna biltyp. Alla modeller är tillverkade i Malaysia. För mer info klicka här.


Text: Egen & Wiki
Bild 1: Google
Bild 2: Egen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar