lördag 17 maj 2014

Bondfilm - Iskallt Uppdrag

Tredje veckan av föräldraledighet är nu här. Min nya vana trogen startade jag upp min BluRay och började titta på nästa Bondfilm i ordningen. Just nu känns det bäst att se dem i ordning, men vi får se, jag kanske ändrar mig och hoppar lite. Jag började ju typ i mitten med Octopussy. Denna vecka (v.20) är det dags för Iskallt Uppdrag eller som den heter i orginal: The Living Daylights.

Iskallt uppdrag hade premiär 1987 och är den 15:e Bondfilmen i serien om vår hemlige MI6-agent. Filmen var den första med Timothy Dalton i huvudrollen och den fjärde Bondfilmen som regisserades av John Glen.

Originaltiteln, The Living Daylights, är svår att översätta. Uttrycket ingår vanligen i fraser såsom "knock the living daylights out of someone" ('göra mos av någon') eller "scare the living daylights out of someone" ('skrämma någon från vettet').

Titeln kommer från en av novellerna i Flemings postuma samling Octopussy, som på engelska faktiskt fick namnet Octopussy and the Living Daylights trots att samlingen också innehåll en ytterligare novell. På svenska hette novellen Spionen från öst. I den svenska serietidningen James Bond publicerades en serieversion under namnet "Knäckt för livet".

Mina tankar
Jag har alltid gillat denna filmen. Detta är en av de filmer jag sett absolut flest gånger genom åren. Jag gillar Daltons tolkning av Bond. Många tycker han är lite tråkig, men jag tycker han är perfekt. Dalton är en mycket bra och trovärdig skådespelare och känns som klippt och skuren för rollen som James Bond. Dalton tar tillbaka Bond till den lite mer seriösa sidan, efter att Moore har gjort sin lite mer komisk tolkning under många år. 

Jag gillar
Det mesta av filmen faller mig i smaken. Filmens story känns trovärdig och det är inga världshäravälde-planer som skurkarna har, utan det handlar om pengar. Jag tycker mycket om Bondbruden Maryam d abo. Hon är kanske inte den Bondbrud som den vanlige filmtittaren kommer ihåg och mins, men hon har en speciell plats i mitt hjärta. Jag tycker att hon gör sin roll som Kara Milovy väldigt bra. Jag tycker även om att hon sedan filmen kom ut, har varit inblandad i många projekt runt omkring fenomenet James Bond. Hon har skrivit böcker om Bond och hon är just nu aktuell med  utställningen av Bondbilarna  i London. Även filmens Moneypenny, som spelas av Caroline Bliss, tycker jag om.
Hon gjorde Moneypenny i båda Daltons filmer. Jag tycker hon känns mycket trovärdig och jag tycker hennes skådespeleri är bra. Synd att inte hon fick fortsätta, för den Moneypenny som tog över 6 år senare gilla jag ej, men den historien tar vi en annan gång.

Jag tycker även om Joe Don Baker som gör rollen som vapenhandlaren Brad Whitaker. Han kommer även att komma rillbaka längre fram i bondserien. Har gör rollen som Jack i Pierce Brosnans filmserie. Jag tycker även att John Rhys-Davies gör ett kanonjobb med sin karaktär General Leonid Pushkin. Pushkin är också en karaktär som nog hade funkat i fler filmer. Men men... Humorn är som sagt nertonad i denna filmen, jämfört med Roger Moores era och det tycker jag passar bra. Dalton gör ett kanonjobb. Måste också nämna Andreas Wisniewskis karaktär Necros. Denna "hantlangare" håller hög klass och känns trovärdig. Jag gillar Wisniewski och har till och med hans autograf. Mer om det i ett annat inlägg.

Som avslutning på temat "Jag gillar" måste jag även nämna scenen med Q när de visar upp sin senaste uppfinning "The Ghettoblaster". När Q säger något i stil med; "det är något vi arbetar med åt amerikanarna". Rollen som "Man Firing Ghetto Blaster" (uncredited) görs av Alan Harris. Jag läste en artikel om honom för länge sedan och har sedan dess kommit ihåg hans namn. Tyvärr har jag glömt vad det handlade om och nu när jag Googlar så lyckas jag inte hitta den artikeln som jag fastnade för. Kommer därför tyvärr inte ihåg vad det var som var så speciellt med honom. Lovar återkomma när jag kommer på det! Under tiden kan ni kolla in videon längst ner! :)

Jag stör mig på
Det är något med karaktären General Georgi Koskov, som spelas av Jeroen Krabbé. Jag vet ärligt talat inte om det är skådespelaren som agerar underligt eller om det är regissören som har sagt till Krabbe att han skall spela sin karaktär på detta sätt. Det är en feghet som lyser igenom. Men det kan ju vara meningen också, vem vet.

För övrigt finns det inte så mycket jag stör mig på. Annat än att det i slutscenerna, när Bond och Kara befinner sig i fraktplanet, yttrar orden: "det finns ingen plats att landa, vi måste hoppa". Och när de sedan kommer ur flygplanet genom att hoppa ut i en Jeep med fallskärm fastsatt i sig, så landar de precis bredvid en asfaltsväg och Bond säger något i stil med; "jag vet en bra restaurang i Karachi..." Om det nu var en asfaltsväg där, varför använde han inte den för att landa planet på från första början? Haha

Kul att veta
• Timothy Dalton hade varit aktuell för rollen som 007 två gånger tidigare, först 1968 inför OHMSS och sedan 1982 inför Octopussy, när Roger Moore var tveksam. Nu fick Dalton på nytt provfilma scener ur OHMSS, fast 17 år senare!

• Timothy Daltons hetaste konkurrent för rollen som Bond i The Living Daylights var Sam Neill (känd bl a från tv-serien Reilly och senare från Jurassic Park). Uppenbarligen var flera i Bondtoppen mycket förtjusta i Neill. Albert R Broccoli var dock tveksam.

• Några Bond-bekanta återvänder i denna film: Peter Porteous, som tidigare var juvelförfalskaren Lenkin i Octopussy, spelar vakten på gasstationen som förförs av Julie T Wallace. Nadim Sawalha, mer känd som Fekkesh i The Spy Who Loved Me, ser vi här som säkerhetschefen i Tanger.

• The Living Daylights är den enda Bondfilm i vilken kompositören John Barry medverkar. Han kan ses dirigera orkestern i slutet av filmen.

• Efter att Bond "skjutit" Pushkin i Tanger, jagas han av polisen över hustaken. Här spelades det in ett längre avsnitt, där Bond bl a kastar en matta över två telefonledningar och åker på den ungefär som på en flygande matta. Sekvensen klipptes bort ur filmen, kanske för att man tyckte att den hade passat Moore bättre än Dalton. Denna scen finns dock med som extramaterial på DVD-utgåvan av filmen.

Mitt betyg: 3/3
IMDB: 6,7/10

Text: Egen + Wiki + Thomas Drugg (agent007.nu)
Bild 1: Egen
Bild 2: Google
Bild 3: Google
Bild 4: Ebay
Bild 5: Google
Video: YouTube

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar