onsdag 14 maj 2014

Bondfilm - Levande Måltavla

Andra veckan av föräldraledighet startades direkt på måndagen med nästa Bondfilm i ordningen. Så fort den stora grabben var lämnad till förskolan och den lille hade somnat här hemma så satte jag på BluRay-spelaren och drog i gång "Levande Måltavla" eller som den heter i orginal "A view to a kill". Detta är den 14e filmen i serien och Roger Moores sista Bondfilm. Historiskt sätt har jag haft lite svårt för denna film, men jag måste erkänna att filmen som sådan har växt i mina ögon. Jag har identifierat de saker som jag för några år sedan störde mig på och nu när jag är medveten om vilka saker i filmen som jag stör mig på, så kan jag ignorera dessa och fokusera på filmen mycket bättre.

Saker som stör mig
Det första och största som stör mig i denna film är faktiskt Roger Moore. Inte hans skådespeleri utan hans utseende! Moore var tveksam till att spela in filmen pga att han själv tyckte att han blivit för gammal. Han var 58 år när filmen spelades in! Jag tycker även att Sean Connery ser lite för gammal ut i hans sista film som var Diamantfeber och då 1971 var han ändå bara 41 år. Tänk då att Moore var hela 58 år när Levande Måltavla gjordes! Jag gillar Roger Moore väldigt mycket och tycker att han gjorde ett kanonjobb alla år mellan1974 och 1985. Men tycker helt enkelt att han ser för gammal ut för rollen som James Bond.

Det andra som stör mig har också med Roger Moores utseende att göra. Jag har alltid tyckt att hans ansikte ser väldigt annorlunda ut jämfört med förra filmen Octopussy, som kom bara 2 år tidigare. Och jag har nu på senare år förstått att det beror på att Roger innan filmen genomgick plastikkirurgi. Har inga detaljer om exakt vad som gjordes, men skulle tippa ansiktslyftning, eller något liknande. Han blir för mig därför lite "svår att se på" pga detta. Men med åren har jag vant mig. Samma princip gäller även här, nu när jag vet vad det är jag stör mig på så kan jag se bortom det och njuta av filmen ändå.

Det sista som alltid har stört mig med filmen är alla de skrik som Bondbruden Tanya Roberts får ur sig. Hennes rollkaraktär Stacey Sutton är för övrigt helt OK, inte den bästa Bondbruden genom serien, med definitivt inte den bästa heller. Men just alla hennes skrik stör jag mig så otroligt på. Speciellt i hiss-scenerna som utspelar sig i stadshuset i San Francisco. Hon är fin att se på med sina underbara blåa ögon, men jag kan inte hjälpa att jag stör mig på henne, det bara är så. Men även här har jag med åren lärt mig att bortse från detta och istället njuta av filmen.

Sammanfattning
Överlag så kan man sammanfatta mina intryck av filmen med att säga: den blir bättre och bättre. Filmen växer i mina ögon med åren. Från början var denna filmen nere i botten av skalan, men nu har den klättrat upp till mitten. Jag tycker om filmen och jag gillar Max Zorin som skurk. Tycker även väldigt mycket om karaktären Sir Godfrey Tibbett som spelas av Patrick Macne. Synd att han inte fick vara med i fler filmer kan jag tycka. Sedan att vår svenske stjärna Dolph Lundgren är med i filmen är väldigt kul. Hans karaktär Venz är bara med i några få sekunder, men det är alltid kul med svenskar i Bondfilmerna! Även vår kära Mary Stavin har ju en roll i filmen som Kimberly Jones!

Kul att veta
• Roger Moore tillfrågades varför han valt att spela Bond för sjunde gången. "Jag tyckte synd om Cubby Broccoli" svarade Moore. "Han har så svårt att hitta någon som arbetar så billigt som jag".
 
• David Bowie erbjöds först rollen som Zorin, men tackade nej. "Jag har ingen lust att tillbringa fem månader med att titta på när min stuntman ramlar ned från berg" sade Bowie till tidskriften Rolling Stone.

• Tanya Roberts var egentligen bara andrahandsvalet för rollen som Stacey Sutton. Rollen hade redan gått till Priscilla Presley, som dock hoppade av för att medverka i tv-serien Dallas i stället.

• Innan filmen börjar kan vi läsa en skylt som påpekar att namnet Zorin är fiktivt och inte är avsett att associeras med någon verklig person. Detta berodde på att man strax före premiären hade fått veta att det fanns ett företag som hette Zoran Ladicorbic (ägt av en modedesigner vid namn Zoran).

• Enligt legenden skall Maud Adams ha besökt inspelningsplatsen i San Francisco och då fått figurera som statist i en scen vid Fisherman's Wharf. Man ska alltså helt kort kunna se Maud i bakgrunden någonstans. Det troliga är att hon sitter inne i spårvagnen. Jag har dock studerat dessa scener upprepade gånger utan att hitta henne någonstans.

Mitt betyg: 2/3
IMDB: 6,3/10

Text: Egen + Thomas Drugg (agent007.nu)
Bild 1: Egen
Bild 2: Google
Bild 3: Google


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar