måndag 12 maj 2014

Bondfilm - Octopussy

Nu när jag är föräldraledig så tänker jag försöka se en Bondfilm i veckan. Alla som har varit hemma med 2 barn vet hur mycket tid det blir över till denna typ av intressen...

Jag tänker inte skriva långa recensioner om filmerna, för det finns det så många som gjort innan mig, runt om på Internet. Utan jag tänker skriva ner mina spontana reflektioner när jag sett klart filmen samt ge den ett betyg. Som vanligt har jag en egen betygskala. Detta då jag älskar ALLA Bondfilmer. Det är bara en fråga om "smak för dagen" som avgör vilka som är lite extra speciella i min "bok". 

Jag startade vecka 18 med Octopussy, vilket är en av de Bondfilmer med Roger Moore som jag tycker bäst om. Jag tror det har att göra med att jag tyckte om den när jag såg den som barn/tonåring. Mitt tycke för filmen har liksom hängt kvar än i dag. Dessutom så har vi ju 3 svenskor (Maud Adams, Kristina Wayborn & Mary Stavin) med i filmen, vilket också är mycket trevligt. För övrigt så gillar jag miljön som de olika scenerna utspelar sig i och jag tycker även att Kamal Khan är bra som skurk och jag gillar underhuggaren Gobinda. Båda karaktärerna är bra gjorda och skådespelarna gör ett bra jobb.

Kul att veta
• Roger Moore var inledningsvis tveksam till att ställa upp som 007 för sjätte gången. En av de som var föreslagen som Bond ifall Moore skulle hoppa av, var Christopher "Stålmannen" Reeve.
• Faye Dunaway var först på gång i rollen som Octopussy, men hon ville enligt uppgift ha ett rätt så högt gage, varför rollen gick till Maud Adams istället.

• Den som spelar 009 är Andy Bradford. Han var även den vakt vid St Cyril's som Melina sköt i axeln i förra filmen, For Your Eyes Only.

• Bonds och Kamals backgammon-parti skulle från början ha varit med i The Spy Who Loved Me, fast då mellan Bond och Max Kalba.

• Acrostar-planet skulle ju även det ha varit med i en tidigare film, nämligen i Moonraker.

• Octopussy var den sista Bondfilm som även avslöjade titeln på nästa film, "James Bond will return in...". Här anges i och för sig titeln på nästa film till From a View to a Kill. Man strök senare ordet From i den titeln.

• Av en ren tillfällighet avslöjades en skandal i Sovjetunionen samtidigt som Octopussy spelades in: Brezjnevs svärson var inblandad i en historia som gick ut på att den ryska statscirkusen smugglade in juveler i landet. Vid en razzia i svärsonens lägenhet fann man ädelstenar för 1 miljon dollar.

Betyg
På min egna betygskala finns tre olika grader. En 1:a betyder att filmen är OK, en 2:a betyder att den är bra & en 3:a betyder att jag tycker filmen är kanon! Många filmbetyg ändras genom åren, allt efter att jag hittar tillbaka till en specifik film, eller tröttnar lite på den. Men nu i maj 2014 så får denna film betydet Kanon!
 
Mitt betyg: 3/3
IMDB: 6,6/10

Text: Egen
Bild 1: Egen
Bild 2: Google
Bild 3: Google


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar