tisdag 13 maj 2014

GoldenEye Soundtrack (kassettband)

Ledmotivet till filmen GoldenEye från 1995, med Pierce Brosnan i huvudrollen som Bond, sjungs av Tina Turner och komponerades av Bono och The Edge samt producerades av Nellee Hooper.

Kassettband
Jag har kommit över detta soundtrack på gammal hederlig kassett! Vilket jag tycker är ganska coolt! Jag köpte kassettbandet på Tradera i augusti 2011 för 41 kr. Vet ärligt talat inte hur vanligt det var med kassettband i mitten av nittiotalet, men det bör väl ha varit i den vevan som de började fasas ut för den nya MP3-tekniken?

Kul att veta
Svenska bandet Ace of Base skulle egentligen ha framfört titellåten och hade till och med spelat in sin version som också hette Goldeneye. Men deras skivbolag rådde dem att dra sig ur projektet då det var risk för att filmen skulle floppa. De släppte sedan en lite redigerad version av låten på sitt album Da Capo med titeln The Juvenile. Där finns en rad som direkt anspelar på Alec Trevelyan, "Tomorrows foe is now a friend".

Personligen tycker jag mycket om den versionen av titelmelodi som Ace of Base gjorde. Den passar som Bondlåt och man känner att låten andas James Bond. Samtidigt som jag måste nämna att jag älskar Tina Turners GoldenEye. Så jag tycker att rätt låt valdes, men det hade samtidigt varit spännande att se vad som hänt om den andra valts istället! Föresten så kommer det komma ett special-inlägg (eller flera inlägg rättare sagt) om just Bondlåtar av andra artister som inte valdes ut. Jag rycket att detta är ganska intressant och återkommer med mina tankar.

I filmen medverkar också låten "Stand by your man", här framförd av Minnie Driver, som då ännu inte blivit känd.

Parisaren Eric Serra (född i september 1959) komponerade och framförde ett antal syntbaserade låtar, inklusive den version av The James Bond Theme som spelas vid den klassiska scenen med pistolmynningne som kommer i början av alla Bondfilmer.

Serra skrev musiken till filmen Det stora blå (Le grand bleu) och har sedan dess samarbetat med Luc Besson vid flera tillfällen, Eric Serra har även medverkat i bl.a. Subway som "Le Basist". Han har även komponerat musiken till bland annat: Jeanne d'Arc, Det femte elementet samt Léon (som jag för övrigt älskar).

Låtlista
1. "GoldenEye" – Tina Turner
2. "The GoldenEye Overture: Half of Everything Is Luck/The Other Half Is Fate/For England, James"
3. "Ladies First"
4. "We Share the Same Passions: The Trip to Cuba/The Same Passions"
5. "Little Surprise for You: Xenia/D.M. Mishkin"
6. "The Severnaya Suite: Among the Dead/Out of Hell/The Husky Tribe"
7. "Our Lady of Smolensk"
8. "Whispering Statues: Whispers/Two Faced"
9. "Run, Shoot, and Jump"
10. "A Pleasant Drive in St. Petersburg"
11. "Fatal Weakness"
12. "That's What Keeps You Alone"
13. "Dish out of Water: A Good Squeeze/The Antenna"
14. "The Scale to Hell: Boris and the Lethal Pen/I Am Invincible"
15. "For Ever, James"
16. "The Experience of Love" – Eric Serra

Eftersom producenterna var missnöjda med den lågmälda musiken under jaktscenen i St Petersburg, gav de John Altman att skriva ny musik för den sekvensen. Det är dock Serras musik som figurerar på soundtracket.

Mina tankar
Många Bondfans och övriga recensenter har sågat detta soundtrack. De tycker att Eric Serra raserar all underbar musik som John Barry skämt bort oss med genom åren. Men jag håller inte med. Jag tycker att musiken speglar tidsåldern och passar bra till en Bomdfilm år 1995. Dock vill jag reservera mig mot den melodi som spelas upp i början av filmen samtidigt som Bond i sin DB5 race:ar mot en röd Ferrari. Det är spår nummer 3 jag pratar om, "Ladies First". Just den musiken är hemsk! :)

Sedan tycker jag att det är ganska roligt att Serra envisades med att själv sjunga sista låten "The Experience of Love", i filmens eftertexter! Kaxigt! Haha :)

Text: Egen + Wiki
Bild 1: Egen
Bild 2: Google

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar