lördag 24 maj 2014

Bondfilm - Tid för hämnd

Ny vecka, ny Bondfilm! Nu har det blivit dags för Daltons andra och sista film, Tid för hämnd.  Filmen är den 16:e i ordningen om vår älskade MI6-agent James Bond. Den produceras som vanligt av EON Productions. Originaltiteln, Licence to Kill, är den första Bondfilmstiteln som inte är tagen från någon av Flemings böcker. Den svenska titeln syftar på Bonds mål i filmen.

Filmen är 127 minuter lång och hade Svensk biopremiär den 7 juli 1989.

Filmens tema kan man lugnt säga är just hämnd, som den svenska titeln syftar på. Bond ger sig ut för att hämnas Felix Leiters misshandel som nästan kostade honom livet samt Leiters fru Dellas död.

Inledningen på filmen tycker jag verkar lovande. Man introducerar skurken Franz Sanchez direkt och visar hur elak han är. Han spelas av Robert Davi och Davi för ett bra jobb. Det är spännande musik och man dras direkt in i James Bonds och Felix Leiters jakt på Sanchez. Och när Bond fäster vajern runt det lilla flygplanet så ler jag stort hemma i soffan. Men ledsamt nog så är resten av filmen inte riktigt lika bra.

Saker jag stör mig på
För det första så känns filmen inte riktigt som en Bondfilm. Hämnd-temat i filmen gör den lite råare än sina föregångare. Producenterna ville säkert ha det så men jag tycker det är lite tråkigt. För det andra så stör jag mig också på det så kallade skådespeleriet hos filmen två Bondbrudar. Talisa Soto är söt och se på, men hennes skådespelartalanger är inge vidare. Hennes karaktär Lupe Lamora lämnar en del övrigt att önska. Men även en del av hennes repliker är udda. Carey Lowell, som spelar Pam Bouvier, lämnar även hon en hel del övrigt att önska. Här kunde manusförfattare och producenter gjort henne lite tuffare. Hennes karaktär börjar rätt tuff och visar bra karaktär. Men under filmens gång så blir hon mesigare och mesigare tyvärr.

Va fick han speedboaten ifrån?
Ninjor i en Bondfilm på 90-talet, varför???
Tankbilsjakten i slutet, hur tänkte de här egentligen?

Saker jag gillar
Jag tycker det är en skön anspelning på gamla hederliga skurken Blofeld, i scenen vid Hemmingway House, där Bond blir ineskorterad. De filmar bara personen som han skall möta bakifrån och de visar även att han stryker en katt! De bygger upp spänningen och man undrar vem 17 Bond skall träffa. Och när personen vänder sig mot Bond och kameran så ser man att det bara är gamla goa M! :) Rollen som m spelas förresten av Robert Brown. Han tog över rollen i samband med Octopussy 1983 och gestaltade karaktären i totalt 4 filmer.

Killen som spelar Milton Krest (Anthony Zerbe) gillar jag faktiskt. Han känns trovärdig i sin karaktär. Likaså Benicio del Toro. Detta var en av hans första roller och han är bara 22 år när filmen gjordes. En mkt ung ålder för en Bondskurk, eller hantlangare, som man kanske bättre skall kalla honom. Benicio är jättebra i filmen enligt mig. Jag gillar honom starkt! 

Summering
Många recensenter sågade filmen. De tyckte inte om det som de kallade för den brutale Bond. Många tyckte att Filmen kändes på tok för amerikansk. Citat: "Det märks att skaparna av Bond kände sig tvungna att efterlikna typ Die Hard, eftersom filmmakarna har tagit bort för många av de kännetecken som präglat de tidigare filmerna och gjort dem till succéer. Som Bondvän är det inte roligt att behöva konstatera detta. Det intressanta är att filmen var anpassad för att slå i USA, men att den tvärtom blev den minst framgångsrika Bondfilmen där sedan The Man With the Golden Gun. Licence to Kill sågs av färre än 12 miljoner amerikaner, vilket kan jämföras tex med Octopussys 25 miljoner och Goldeneyes 29 miljoner." Slut citat.

Personligen så tycker jag inte att filmen är riktigt så dålig som många andra verkar tycka. Daltons filmer var de jag såg absolut flest gånger i mina tidiga tonår och jag kommer för alltid ha en stor kärlek till dessa två. Jag kan hålla med i delar av kritiken, men jag tycker inte den är dålig, men inte heller en av de bästa. Den får av mig det mittersta betyget "Bra".

Revidering
Efter att ha sett filmen och funderat lite, så bestämde jag mig för att se om den en gång till. Och jag måste erkänna att jag gillade den bättre denna andra visning på samma vecka! Filmen känns skön att se på och jag uppskattar att det är lite mer invecklad handling, jämför med många andra Bondfilmer. Jag kommer på mig själv med att sitta och småle och njuta lite extra i många scener. I like it!

Jag hade tänkt ge filmen "Bra" i betyg (se ovan) men har bestämt mig för att höja filmens betyg till "Kanon" istället, det vill säga från 2/3 till 3/3!

Kul att veta
• Titeln skulle egentligen ha varit Licence Revoked, eftersom det ju är det som Bond råkar ut för i filmen. Producenterna fick dock veta att i USA associerade man detta begrepp med "indraget körkort". Därför ändrades titeln till Licence to Kill, trots att en del PR-material redan hade hunnit tryckas.

• Från början var det tänkt att Licence to Kill skulle utspelas i Kina, men det visade sig att kostnaderna och svårigheterna skulle ha blivit för höga.

• Man tänkte sig också inledningsvis att Eric Clapton skulle vara inblandad i musiken till filmen (gissningsvis i en särskild version av Bondtemat) men det blev inget av med detta.

• Robert Davi, som spelar Sanchez, har varit professionell operasångare.

• David Hedison är den ende skådis som spelat Felix Leiter två gånger (första gången var i Live And Let Die).

• President Hector Lopez spelas av Pedro Armendariz Jr, son till Pedro Armendariz (Kerim Bey i From Russia, With Love).

• I filmens eftertexter förekommer överraskande nog ett varningsbudskap om att det är farligt att röka. Detta meddelande sattes in efter råd från EON:s jurister, som noterat att man rökte ett visst cigarrettmärke i filmen. Undrar just vad Fleming skulle ha tyckt om det! Hans bok-Bond är ju alltid noga med att röka rätt cigarrettmärke.

• Totalt finns fyra olika versioner av denna film, beroende på att censorerna ville klippa olika mycket i olika länder. Den mest nedklippta versionen visades i England, medan övriga Europa fick se en något längre version. I USA klippte censuren ännu mindre, och i Japan visades filmen helt oklippt.

 • Det skulle dröja sex år innan en ny Bondfilm skulle produceras. Anledningen var en utdragen tvist angående TV-rättigheterna att visa dittills samtliga Bondfilmer. 1994 meddelade Timothy Dalton att han inte skulle göra fler Bondfilmer. Kontraktet hade gått ut, och Dalton såg inte längre någon anledning att vilja förnya det.

Betyg: 3/3
IMDB: 6,6/10

Text: Egen, Wiki, Agent007.nu 
Bild 1: Egen
Bild 2: Eget collage av Google-bilder
Bild 3: Eget collage av Google-bilder
Bild 4: Google

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar