måndag 6 april 2015

Corgi ICON - James Bond (svart Connery)

En av de 3 säljare jag köpte saker av på Nostalgimässan var samma kille som jag köpte figurer av även i höstas. Och då dessa figurer är ett av mina fokusområden just nu inom mitt samlande, så valde jag att köpa 2 figurer av honom. Jag tycker fortfarande att dessa figurer är ganska sköna. Kommer göra separata inlägg om de två figurer jag köpte och här kommer det första.

Den första figuren jag köpte denna gång, var själva James Bond från filmen Dr No. Här är det alltså själva originalet, Sean Connery som gestaltar vår kära hemliga agent. James Bond (svart Sean Connery) blev den 15 figuren i min samling. Som ni förstår så har jag köpt på mig några sedan det sista inlägget om Mary Goodnight, som var den 8:e figuren i min samling. Den har alltså växt ytterligare sedan dess, men dessa figurer har jag inte hunnit skriva om ännu, men inlägg om dessa kommer självklart framöver. Figuren kom i sin originalbox men saknade det klassiska emballaget av skumgummi. Det som däremot gladde mig lite var att detta är min första figur som kom i vad jag kallar tall-box. Det följer alltså med en typ av papp-pidestal att ställa figuren på. Har ingen aning om detta är standard för alla av just denna figuren eller om det är något ovanligt med den. Det var jag ta reda på någon annan gång, när jag har "tid"! ;)

Inköpt
Köpte den som sagt på Nostalgimässan och jag betalade enbart 350 kr för figuren. Som jag sagt många gånger förut så kostar figurerna mellan 200 kr och 800 kr. Men på senare tid har jag märkt av en ökning i värde och har därför ökat summan ända upp till 1200 kr för den dyraste. Då räknar jag självklart inte med de två "vita" figurerna då deras prislappar är en historia i sig. Dessutom så är det svårt att få någon figur för under 250 kr. Men om vi ser till den jag köpte (svart Sean Connery) så låg det gamla riktpriset på mellan 360 kr och 720 kr. Men ser man till de senaste försäljningarna så har denna figur sålts för hela 870 kr. Så jag skulle tippa att just denna figur snittar runt 600-700 kr. Och då blir man ju ganska glad när jag bara betalade 350 kr för min!

Fakta
Corgi ICON James Bond Figurer.
Det gjordes 19 st olika figurer + 2 st exklusiva.
Dessa lanserade 1998 och är i skala 1:24 & ca 8 cm höga.
Samtliga figurer är handmålade.

Just denna figuren (James Bond) är nummer F04011 och jag är nu som sagt uppe i totalt 15 av dessa underbara samlarfigurer. Jag har sedan tidigare gjort klart en inlägg med en sammanfattning av Corgi ICON som jag kommer uppdatera med info om de nya figurerna när tillfälle ges.

Text: Egen
Bild 1: Egen
Bild 2: Egen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar