tisdag 28 april 2015

Min seriesamling (skickgradering)

Det jag nu har gjort är att jag har gått igenom alla mina Bond-tidningar och bedömt skicket. Jag har sedan upprättat listor i två kategorier. Den första är över de tidningar som är i riktigt dåligt skick. Den andra är över de tidningar som har små brister. Jag har ingen ambition om att alla mina tidningar skall vara i toppskick, men jag tycker att skickat skall vara bra. Så vad passar bättre in nu än att vi går igenom skalan av skickgradering: 

Near Mint    (NM)
Very Fine     (VF)
Fine             (FN)
Very Good  (VG)
Good           (GD)

För mer info om just skickgradering så rekommenderar jag följande siter: nearmint.se & seriesam.com Just det där med skickgradering kan vara en djungel och att man måste komma ihåg att skicket på en tidning kan självklart bedömas olika från person till person. Men nu för tiden när jag köper tidningar så håller jag mig enbart till de två högsta graderingarna. Det är oftast VF tidningar som köps och säljs.

Now you know!


Text: Egen
Bild: Google

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar