fredag 3 april 2015

Nostalgimässan - Våren 2015

I söndags (den 29 mars) var det dags för mig och äldsta sonen, nu 4,5 år gammal, att besöka Nostalgimässan för andra gången i ordningen. Fösta gången vi var där var i höstas (klicka för att läsa mer). Denna gång var mässan tillbaka i Eriksbergshallen på Hisingen (Sveriges 5e största ö) i Göteborg.

Eriksbergshallen som förr inrymde Eriksbergsvarvets mekaniska verkstad ligger alldeles intill Quality Hotel 11 med utsikt över älven på Göteborgs Norra Älvstrand. En lokal med traditioner och atmosfär, som idag är en modern evenemangshall med plats för upp till 2000 personer. 3000 kvadratmeter golvyta och 15 meter upp till järnbalkarna i taket innebär flexibilitet och näst intill obegränsade möjligheter. Vill du inte utnyttja hela Eriksbergshallen, kan lokalen enkelt delas av i mindre sektioner. Det finns 3 sektionerbara delar, södra- mittersta- samt norra delen.

Vi kom dit vid 11 tiden och stannade ungefär i 2 timmar skulle jag tro. Under den tiden han vi gå runt och spana ett varv och ta en fika. Efter det gick vi ett varv till och denna gång stannade vi för att försöka köpa några saker, till bra priser givetvis. Om inte priset är rätt så köper jag det inte. Som jag skrivit om förut så måste man dels begränsa sitt samlande men även se till att bara köpa saker om piset är rätt. Annars hade man ju bara kunnat spendera typ 200 000 på Ebay direkt och på så sätt få en massa saker till samlingen. Men var ligger tjusningen i det? Ingenstans, blir svaret. Tjusningen ligger i jakten och framförallt jakten efter objekt med rätt priser!Och priserna på mässan var blandade måste jag nog säga. Vissa saker var enligt min mening galet högt prissatta, medans andra saker såldes för en väldigt human peng. Sen är det ju också så att det i nästan alla lägen går att förhandla om priset. Pruta helt enkel. Detta är (ganska självklart) lättare om man köper många objekt av samma säljare. Det är då du får ett bra förhandlingsläge.

Och vad inhandlades nu då? Jo när vi summerade dagen så hade jag köpt 2 nya Corgi ICON figurer, 4 st Bondbilar i Shells-serie samt 7 st Bondbilar i den stora officiella James Bond Car Collection. Alla dessa nya fina bidrag till samlingen kommer som enskillda inlägg innom kort. 

Vilka andra objekt med Bond-anknytning såg vi då? Jo framförallt så var det olika typer av bilar. Olika bilar från olika serier av Bond-bilar. Men såg också mobiltelefoner i originalkartong med Bond på framsidan samt en del DVD-filmer. Många säljare hade de gamla bilarna (60-70 tal) på sina bord, men de var som regel utan karton och framförallt så var skicket riktigt dåligt. Hade jag velat så hade jag kunnat köpa fler objekt, för det var faktiskt en del fina objekt till ett "OK" pris, om man så säger. Varken dyrt eller billigt. Men pengar växer inte på träd så jag fick prioritera. 

Nästa mässa är lagd till söndagen den 27 september 2015. Så till hösten blir det ett nytt besök. Även den gången tror jag det blir Eriksbergshallen som kommer användas. I alla fall enligt deras hemsida. Jag slänger in en länk till deras hemsida här samt en länk till deras Facebook här. Mycket nöje!


Bild 1: Google
Bild 2: Nostalgimässan
Text: Egen & Quality Hotel 11

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar