fredag 22 maj 2015

Car Collection #061 Leyland Sherpa van

Efter besöket på Nostalgimässan så utökades som sagt samlingen med några nya bilar, byggda som underbara små diorama, från serien "James Bond Car Collection" (skala 1:43). Denna gång handlar det om en kanske lite "udda" bil ifrån filmen The Spy Who Loved Me (Älskade spion) från 1977. Vi pratar om skåpbilen som Bond och Agent XXX (Barbara Bach) hoppas in i för att följa efter Jaws som kör den. För övrigt är detta en av de filmer som jag som ung tittade ganska ofta på men på den tiden förstod jag inte riktigt dess storhet. Men på äldre dar så har den seglat upp som en bra Bondfilm, en av de bättre från Moore-eran. Definitivt den nästa av alla filmerna på 70-talet. Jag tror faktiskt också att många mig mig har sett filmen och mins detaljer från den, Den har många element som är minnesvärda. Mycket beroende på den härliga karaktären Jaws (Hajen) spelad av den nyligen bortgångne Richard Kiel.

Inköpt
Den köptes som sagt av mig på Nostalgimässan och jag betalade 107 kr. Priserna på nätet ligger som standard på mellan 125 kr och och 200 kr plus frakt. Och frakten brukar ligga på typ 45 kr vilket gör att totalsumman för ett liknande objekt på Tradera hamnar på mellan 170 och 245 kr. Tar man den siffran och jämför med vad jag betalade, enbart 107 kr, så blir det halva priset. Jag är nöjd.

Info
Nummer: 61
Bil: Leyland Sherpa van
Film: The Spy Who Loved Me
Scen: "Tall case. - Parked in at the Egyptian pyramids as Bond fights Jaws for the micro-film containing the nuclear submarine information."


Bild: Egen
Text: Egen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar