onsdag 20 maj 2015

Min seriesamling (förvaring)

Under det senaste året har jag försökt uppgradera min samling av serietidningar samt göra den mer presentabel och framtidssäkra dess förvaring. Framförallt handlar det om att jag i regel älskar ordning och reda. Men när det gäller min samling av James Bond Agent 007 serietidningar så har den varit ganska rörig. Vissa tidningar har varit inplastade medans majoritet inte har varit det. Tidningarna har varit förvarade i gamla Pommes frites-kartonger från den tid då jag arbetade på McDonalds. Och det är nästan pinsamt att erkänna, nu när jag vet vad den typen av kartong gör mot tidningarna. Ett måste för att hålla ordning på samlingarna är ett bra förvaringssätt. Lådor fungerar bra och är lätta att hålla ordning på och i.

Lådor
Mina nya förvaringskartonger till serietidningarna är riktigt fina. Det är specialgjorda för just detta ändamål vilket gör det till den bästa läsningen.Lådorna är stapelbara av hög kvalitet med lock. De är vita, har flat dubbel botten för bra stadga och praktiska handtagshål i gavlarna. Lådorna säljs i tre olika storlekar. Först och främst har vi den vanligaste storleken "regular". Det är denna jag har köpt till mina tidningar. Måtten är 360x200x290 (lxbxh). Det finns även en modell som heter "long". Detta är helt sonika en modell som är längre. Denna har måtten 710x200x290. Det finns även en tredje modell av låda som är anpassad för större magazine. 

Men det absolut viktigaste och bästa med dessa lådor är att de är gjorda i syrefri papp. Vilket är ett krav om du är rädd om dina serier och vill att de skall hålla länge. Jag har köpt lådor i omgångar och båda gångerna har jag handlat av Peter på Seriebörsen i Linköping. Kan varmt rekommendera er att beställa därifrån. Om allt går vägen så har jag möjlighet att stanna förbi butiken för första gången nu till sommaren. Vi åker förbi Linköping varje sommar på väg till och från sommarhuset på östkusten. Besök på plats i Linköping är att rekommendera för att få dem hemskickade kostar en del pga hur de är konstruerade. En låda skickas ihopmonterad för 175:- (ej den långa, den kan du enbart köpa på plats i butiken) även om den är fylld med varor. Så ska ni ändå handla annat kan det vara en god idé att köpa en låda samtidigt.

Plastfickor
För utom lådor så har nya, speciellt för ändamålet anpassade, plastfickor köpts in för att skydda och bevara mina serietidningar. Det finns flera olika modeller att välja på men mitt val blev Mylites2. Dessa tillverkas av 2 µm tjock Mylar®, en specialtillverkad polyesterfilm. Om man vill kan man komplettera med extra backer boards som stöd, men det är inte nödvändigt då Mylites2 har lite stadga inbyggt. Det relativt låga priset gör att många seriesamlare väljer dem till allt som är värt att spara. I motsats till plastfickor som är bra för tillfällig (några år) förvaring, ger Mylar ett långsiktigt skydd på grund av materialets kvalitet och kemiska stabilitet. Mylar är starkt, fuktresistent, står emot mögel och gulnar inte med tiden som vanliga plastfickor gör. 

Jag köpte från början 50 st Mylites4, men märkte ganska fort att dessa var för tjocka, för styva, för att kunna användas på det sätt jag önskade. Och tack vare god servive av Peter på Seriebörsen så kunde jag byta in dessa mot Mylites2 istället. Så nu har typ de första 4 årgångarna Mylites4 fickor och resten har Mylites2. Men det finns vissa enstaka som har kvar sina orgionalfickor. Det rör sig om ytterst få och dessa kommer också få nya fickor med tiden. Men för stunden klarar de sig. Jag valde att köpa en storlek av Mylites2 som kallas standard. Måtten på dessa plastfickor är 184x273 mm.

Utöver Seriebörsen så har jag även köpt exakt samma modell av Mylites2 plastfickor på nätet. Jag beställde på Ebay. Det var när Peter hade slut på lager och det skulle ta på tok för lång tid att vänta på nästa inleverans. Priset på Ebay blev faktiskt lägre trots att det tillkom frakt.


Avslutar med ett par visdomsord från Peter på Seriehörnan: 
"Kom ihåg att en välorganiserad samling tar mycket mindre plats!"
Användbara länkar för just mitt seriesamlande:

Text: Egen samt Seriebörsen
Bild 1: Google
Bild 2: Goolge

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar