lördag 16 maj 2015

Corgi ICON - Jaws

Som jag skrev så fick jag i vintras kontakt med en trevlig kille uppe Stockholmstrakten. Vi sågs på Bond-helgen men jag kände faktiskt till honom innan dess. Hur som haver så började vi snacka via Messenger & Facebook och det självklara samtalsämnet blev James Bond. Framförallt samlandet av James Bond-prylar. Hans samling går inte att jämföra med min då hans är gigantisk, men att ha någon att diskutera olika samlarföremål med kändes gött. Han säljer också av delar av sin samling efter många år i förråd, vad jag förstår. Så jag passade på att köpa lite saker av honom. Totalt sett köpte jag 4 st Corgi ICON figurer samt en ljudbok på gammalt hederligt kassettband. Och detta inlägg handlar om den andra av de fyra figurer jag köpte av honom, skurken Jaws. Figuren kom i sin originalbox och den var även inpackad i sitt orginal emballage i form av skumgummi. 

Inköpt
Köpte den som sagt av en kompis i Bond-samlar-världen. Jag betalade 45 pund för den, vilket översatt i svenska pengar blir 580 kr. Som jag sagt många gånger förut så kostar figurerna mellan 200 kr och 800 kr. Men på senare tid har jag märkt av en ökning i värde och har därför ökat summan på vad de värderas till. Då räknar jag självklart inte med de två "vita" figurerna då deras prislappar är en historia i sig. Dessutom så är det svårt att få någon figur för under 250 kr just nu. Men om vi tittar på den här figuren (Jaws) så så låg det gamla riktpriset på mellan 420 kr och 720 kr. Men ser man till de senaste försäljningarna på Ebay så har denna figur det senaste sålts för 57 pund upp till 75 pund, vilket blir 740 kr respektive 970 kr. Så jag skulle tippa att just denna figur snittar runt 800 kr just nu. Så totalt sett var priser jag betalade bra. Inget kanonpris men ändå klart under snittpriset, vilket jag är mycket nöjd med. 

Fakta
Corgi ICON James Bond Figurer.
Det gjordes 19 st olika figurer + 2 st exklusiva.
Dessa lanserade 1998 och är i skala 1:24 & ca 8 cm höga.
Samtliga figurer är handmålade.

Just denna figuren (Jaws) är nummer F04161 och jag är nu som sagt uppe i totalt ca 16 stycken av dessa underbara samlarfigurer. Jag har sedan tidigare gjort klart en inlägg med en sammanfattning av Corgi ICON som jag kommer uppdatera med info om de nya figurerna när tillfälle ges.


Text: Egen
Bild: Egen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar