fredag 3 oktober 2014

GoldenEye till Nintendo 64 (TV-spel)

Som jag skrev i gårdags inlägg om konsolen Nintendo 64 så älskade jag att spela GoldenEye när det begav sig. Detta underbara spel där vi (jag och min bror) kunde spela allt från 1 spelare till att köra 4 pers samtidigt på skärmen. Vilket vi gjorde när vi hade vänner över. Oj oj oj vilka underbara minnen jag har till detta spelet!

Men just att spelet ingick till den CIB-konsolen jag köpte för några år sedan, gjorde ju att jag saknade boxen till spelet. Detta bestämde jag mig nu för att göra någonting åt. Och det gjorde jag med besked, för just nu har jag 3 st boxade GoldenEye-spel i bokhyllan. Och om vi slår isär de olika delarna som ingick i spelet så äger jag: 3 st boxar, 4 st carts, 5 st manualer & 2 st guider! Man kan aldrig få för många, eller hur?! Haha! 
Inköpt
Här kommer jag under dagen uppdatera och lägga in text som beskriver vad jag betalde för de olika delarna när jag kompliterade upp min carts samt köpte på mig några extra CIB-spel. Fortsättning följer alltså.
 
Fakta
• Goldeneye 007 är ett förstapersonsskjutspel till Nintendo 64 baserad på James Bond-filmen Goldeneye. Spelet är producerat av Rareware, och släpptes 25 augusti 1997.

• Spelet är ett av de mest populära till Nintendo 64, med över 8 miljoner exemplar sålda, och har hyllats av spelrecensenter världen över.

•Varje bana har ett eller flera deluppdrag som ska uppfyllas för att banan ska avslutas. Detta kan vara att ta sig till en viss plats, att hämta ett objekt eller att skydda en figur styrd av den artificiella intelligensen. I singelspelarläget spelar man som James Bond i Pierce Brosnans skepnad. Spelet utspelar sig delvis på platser som Bond inte besöker i filmen varpå spelet bygger, till exempel Severnayastationen i Sibirien.

•De flesta av spelets vapen bygger på verkliga vapen, men på grund av upphovsrättsliga skäl har namnen ändrats. Dessutom tillkommer ett antal fiktiva vapen, så som den gyllene pistolen och laservapen från tidigare Bondfilmer.

Kul att veta
Perfect Dark - Ses som en inofficiell uppföljare till Goldeneye, och har - på grund av upphovsrättskäl - inget med James Bond att göra. Även om spelet inte innehar James Bond-licensen är spelstilen extremt likvärdig och kör en uppdaterad version av samma spelmotor. Perfect Dark släpptes den 22 maj 2000, ganska sent under Nintendo 64:ans livstid, och kanske var det detta som gjorde att det inte blev samma succé som sin föregångare, trots att det var teknologiskt överlägset.


Text: Egen samt Wikipedia
Bild 1: Egen
Bild 2: Nintendo skreenshot
Bild 3: Google

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar