måndag 27 oktober 2014

VHS

Insåg precis att jag inte hittar mina gamla VHS-kasetter. För det var ju så att innan dagens alla olika digitala format så var det ju VHS som regerade. Jag hade självklart alla filmer på VHS som ung grabb. Om jag mins rätt så var 1/4 inspelade från TV och resterande, alltså 3/4 var köpefilmer. Kanske är dags att införskaffa nya?!

Gällande just VHS och Bond, så minns jag speciellt hur jag en grå och tråkig dag tog bussen in till Göteborg. Väl där så promenerade jag bort sydväst genom stan tills jag kom till adressen Packhusplatsen 2. Varför besökte jag denna adress en gråtråkig dag? Jo, för att det var just den dagen som den "nya" Bondfilmen Tomorrow Never Dies skulle släppas på video! Och på just den adressen låg Göteborgs största filmbutik, Melody Line, eller MovieLine som den heter nu för tiden (bytte namn 2001). Detta är alltså hela 14 år sedan! Shit va tiden går fort! :)

Kommer inte ihåg exakt alla detaljer, men jag vet att jag var där i god tid innan de skulle öppna och jag vet att de hade annonserat i tidningar om att det skulle vara ett litet "jippo" i samband med premiären. Och det jag mins är att de spelade hög musik utanför på gatan (Bondtemat) samt att de hade en svartklädd kille som firade sig ner från taket huset, på fasaden, under tiden som musiken spelade. Eventuellt var det en rökmaskin där också för effektens skull, men den uppgiften är jag inte lika säker på då det kan vara mitt minne som spelar mig ett spratt.

Sedan öppnades dörrarna och vi kunde gå in i butiken för att köpa vårt exemplar av filmen. Det jag också minns är att jag fick en T-shirt som bonus för att jag var en av de typ 50 första kunderna på denna releas. Det var en vit T-shirt med filmens titel och logga tryckt på bröstet i dess röd/svarta färg. Om jag inte missminner mig helt så tror jag att jag har kvar T-shirten i någon låda någonstans. Jag tror det i alla fall. Men den kan tyvärr också vara slängd, precis som alla mina kära VHS-band...


Text: Egen
Bild: Argentinsk VHS av "Ur dödlig Synvinkel"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar