måndag 6 oktober 2014

Nostalgimässan Göteborg HT14

För något år sedan fick jag tipset av en kund på jobbet, som visste att jag är Bond-intresserad, att jag borde åka in till Göteborg och besöka Nostalgimässan. Han tycker själv om tåg och modelljärnvägar och brukar vara där varje år, om han har möjlighet. Vi pratade vidare om mässan och han berättade lite om upplägget och förklarade hur det funkar, så att säga. Nu blev det tyvärr inget besök för mig det året och det hela ran ut i sanden. Men så av en slump så fick jag nu i somras, i mitt Facebook-flöde, syn på en annons för just Nostalgimässan och då tänkte jag att; detta året skall jag åka in och titta!

Jag valde att plocka med mig min äldsta son (4 år) för att inte frugan skulle bli själv med barnen. Och det var ett bra beslut för grabben uppskattade det faktiskt betydligt mer än vad jag trodde. Jag var riktigt imponerad av att han "stod ut" att gå runt där inne bland allt folk Men vi gjorde det ganska lätt för oss och vi tag paus i halvtid. Självklart var vi ju tvungna att fika lite!:) Och det hela avslutades med en ombordstigning på några riktiga tågvagnar på rälsen utan för Arken. Vilket den lille uppskattade. Sedan får vi ju inte glömma att berätta att självklart fick grabben välja en bil att köpa han med. Och jag måste säga att han har bra smak, för han valde faktiskt helt självmant en gul  Citroen 2CV i plast! Det är pappas pojk det! Haha!

Jag skall inte skriva allt vi gjorde i detalj, för det är inte intressant för er läsare. Men jag tänkte skriva lite om mässan för att tipsa er andra om den (om nu någon annan skulle råka läsa denna blygsamma blogg). 

Historia
Det hela startades som Göteborg Swapmeet våren 1983 i Folkets Hus på Järntorget av Gunnar Söderblom. Mässan blev en succé med stort antal utställare och besökare. Inriktningen var fokuserad på leksaks- och modellbilar. Intresset för mässan ökade stadigt och 1989 började mässan arrangeras två gånger per år, vår och höst. 1994 hade mässan växt ur Folkets Hus och flyttade till Arkens Konferenscenter på Hisingen. Här breddades utbudet och numera fanns, förutom modell- och leksaksbilar, även tåg, flyg, båtar och dockor samt en hel del annan nostalgia. Det förändrade utbutet var en av anledningarna till att namnet 1999 ändrades till Göteborgs Nostalgimässa. Våren 2000 hade mässan vuxit ur även Arkens lokaler och flyttade till Eriksberg på Norra Älvstranden. 2013 togs mässan över av Netauktion/VAKab. Vars vision är att höja kvalitén och få mässan att växa och blomstra, att väcka intresset för retro- och nostalgiprylar hos den yngre generationen. Nu 2014 är mässan tillbaks i Arkens Konferenscenter på Hisingen igen.

Inköp
Självklart kunde jag inte gå därifrån utan att handla lite. Men i ärlighetens namn så var det säkert bara 3 eller 4 bord som jag tyckte var intressanta för mig som Bond-fan. Till den absolut största delen så var det bilmodeller och tågmodeller som såldes. Jag vet att mässan startade så, men jag hade faktiskt förväntat mig mer böcker, serietidningar, retro-TV-spel, pussel och sällskapsspel mm. Men men, jag antar att det beror helt på utställarna och troligtvis varierar år för år och gång för gång. Det om jag såg som var Bond-relaterat var väl fram för allt bilar i olika former. Men jag såg även några enstaka serietidningar och några enstaka leksaker samt plansher.

Men jag var ganska nöjd när jag hittade en säljare som hade några Corgi Icon figurer stående på sitt bord. Vi stannade till för att kolla och prata pris. När jag då frågar honom om han har mer Bond-relaterat så pekar han på ett gammalt sällskapsspel som ligger lite längre bort bakom några andra saker. Lite kort så kan man säga att jag blir glad för sällskapsspel är en sån sak som jag verkligen letar efter och vill utöka min Bond-samling med. Efter lite dealande om priset så plockade jag upp 2 st figurer och det spelet han visat mig. Priset blev inte skyhögt, men definitivt inte billigt. Hade jag varit lite hårdare i mina förhandlingar så hade jag nog kunnat få det någon/några hundralappar billigare! Haha! 

Det kommer separata inlägg om dessa inköp lite senare i veckan. Tills dess får ni ha det bra!


Text: Egen
Bild 1: Nostalgimässan
Kollage: Eget med bilder från Google

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar