söndag 19 oktober 2014

The James Bond 007 Secret Service Game

Att jag sedan tidigare har en speciell plats i mitt hjärta för spel och pussel från 60-talet, kommer nog inte som en nyhet för någon. Jag älskar designen på dessa produkter och tycker att deras artwork lätt hade kunnat vara tavlor! Pussel har flera av sedan tidigare i olika serier och storlekar. Tror att jag ca 10 st olika Bond-pussel.

Jag har länge spanat på sällskapsspel, eller brädspel, som de också kallas ibland, men aldrig hittat något i Sverige vid rätt tidpunkt och till rätt pris. Men när jag och min äldste son var på Nostalgimässan i Göteborg i början av oktober så snubblade jag över mitt första. Jag hade stannat vid en försäljare för att titta på hans Corgi ICON figurer och passade då på att fråga honom om han inte hade fler ting till salu med anknytning till James Bond. Och då visade han detta spel. Eftersom jag aldrig haft ett liknande spel i min hand så hade jag svårt att bedöma vad jag skulle titta och hur jag skulle bedömma priset och skicket. Men jag tyckte där och då att det verkade vara bra, så jag slog till.

Info
Spelets fulla titel är "The James Bond 007 Secret Service Game" och det är enligt kartongen daterat till år 1965. Det tillverkades av företaget Spears. Som jag förstår det så är det företaget J. W. Spear & Sons som gav ut spel under rubriken "Spears" eller ibland "Spears Games". Företaget startade år1879 i Tyskland, närmare bestämt i Fürth som ligger nära Nuremberg i sydöstra delarna av Tyskland. Ett komplett spel skall o innehålla 72 st game cards, 4 st båtar, 4 st bilar, 1 st hemlig portfölj, 4 st James Bond-spelfigurer, själva spelplanen, samt instruktioner fastklistrade i locket. Och glädjande nog är mitt exemplar komplett!

Priset
I ärlighetens namn så tror jag att jag betalade lite överpris för spelet. Jag gav 500 kr för det. Då inget (så vitt jag vet) varit till salu på Tradera tidigare, som jag mins och kan kontrollera, så är det svårt att värdera rycker jag. Den 500-hundring som jag betalade känns ändå OK. Det var inget fynd, men jag blev heller inte skinnad in på kroppen. När man tittar på eBay så verkar priset för spelet ligga på som lägst 80 kr och som högst 600 kr. Så det är ett ganska stort spann på lägsta respektive högsta pris. Det som skall tänkas på är ju att det på dessa priser tillkommer frakt. Och frakten från USA på ett sådant spel är inte gratis. Frakten ligger på ca 200 kr, vilket innebär att spelen som billigast kan kosta mig 300 kr och som dyrast kan det gå på över 800 kr. Så med detta i beaktande så är den 500-hundring jag betalade ganska OK, eller hur?

Skick
När jag gjorde efterforskningar hemma i lugn och ro, för att försöka ta reda på om mitt nya spel var komplett eller om det saknades delar eller spelpjäser, så hittade jag till slut info som tyder på att mitt exemplar av spelet verkar vara komplett. Vilket gjorde mig glad. Man tar ju alltid en chansning när man köper så här på mässor utan att kunna göra efterforskningar. Men det som gjorde mig ledsen var att jag hittade mögel på en av sidor a på spelkarto gens överdel, det så kallade locket. Spelets olika delar luktar även lite instängt och kanske lite mögellukt. Så nu måste jag hitta ett bra sätt att sanera locket och bli av med möglet. Måste även fundera ut hur jag skall få spelet att lukta lite roligare. Hoppas det går bra, vi får se. Utöver detta så är den enda lilla defekten att handtaget på den hemliga portföljen är lite trasigt. Men inget som påverkar.

Spelets regler
Spelet marknadsfördes som ett spännande, rafflande och snabbt James Bond äventyr, för 2-4 spelare. Texter jag läst låter meddela att 3-4 spelare är att rekommendera. Rekommenderad ålder är enligt kartongen 9 år och uppåt. Vad jag har läst mig till så tar det ca 45 minuter att spela. Det låter dock lite väl lite i mina öron, men innan jag testat själv så får vi utgå från att det stämmer. Spelet går ut på att som spelare försöka få tag i den hemliga formeln för att framställa ett sensationellt nytt raketbränsle. Problemet är att, även om du lyckas få tag på portföljen innehållandes den hemliga formeln först av alla, så kan dina medspelare med lite skicklighet, förutseende och för all del även tur, stoppa dig och själva lägga beslag på portföljen. Detta kan inträffa flera gånger och vinnaren av spelet är den spelare som lyckas med bedriften att på ett säkert sätt transportera portföljen tillbaka till basen - då är man en riktig James Bond!



För ytterligare info
www.games-collector.com
www.yesterdaystoys.co.uk

www.boardgamegeek.com


Text: Egen 
Bilder: etsy.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar