torsdag 2 oktober 2014

Nintendo 64

Äntligen är det dags att publicera ett inlägg som jag gått och tänkt på ända sedan jag startade denna bloggen. Om jag säger TV-spel om/med James Bond, vad tänker ni på då? Självklart tänker ni på det fantastiska spelet GoldenEye till Nintendo 64! Detta inlägg fokuserar på konsolen och det kommer sedan ett separat inlägg som kommer handla om själva spelet. Men inläggen går lite hand i hand, som ni säkert förstår.

Vi hade inte denna konsolen hemma i min barndom och som liten spelade jag således faktiskt inte så jättemånga olika spel på just denna konsolen. Jag mins hur jag och min bror vid några tillfällen lånade hem konsolen av en av min brors vänner. Och när vi gjorde det så spelade vi ALLTID samma spel, om och om igen. Behöver ni mer än en gissning? ;) Som jag redan nämt så pratar jag självklart om GoldenEye! Detta underbara spel där vi kunde spela allt från 1 spelare till att köra 4 pers samtidigt på skärmen. Oj oj oj vilka underbara minnen jag har till detta spelet!

Jag köpte en egen konsol nu på äldre dar. Hade turen att hitta en som sålde en konsol med kartong och allt. Anledningen till att jag köpte just den, var att det är en GoldenEye-edition (se bild till höger), där det är snygg artwork från filmen på utsidan kartongen. Självklart ingick även spelet i denna bundle.

Inköpt

Tyvärr ingen aning i dagsläget. Det är många år sedan och när jag gjorde en första titt så hittade jag inga gamla mail eller liknande som kan ge mig en hint om vart jag fått det ifrån. Jag vet att jag köpte det för minst 5 år sedan och jag vet att jag köpte det via Tradera. Men någon kväll så hoppas jag kunna leta lite djupare och förhoppningsvis finna mer exakt info. To Be Continued.

Fakta
Nintendo 64 eller endast N64 är det japanska företaget Nintendos tredje stationära spelkonsol. Maskinen lanserades i Japan 23 juni 1996, i Nordamerikaden 29 september 1996 och i Europa den 1 mars 1997. Tillsammans med den europeiska lanseringen släpptes också tre spel: Super Mario 64, PilotWings 64och Star Wars: Shadows of the Empire. Man pratar ofta om generationer när det gäller spelkonsoler och N64 tillhör femte generationen, med sina 64 bitar.

Handkontrollen till Nintendo 64 hade en ny banbrytande finess, styrspaken var analog istället för de tidigare digitala. Detta innebär att spelaren enbart genom att trycka olika hårt på styrspaken kan få spelkaraktären att alltifrån smyga på tå till att springa. Den nya analoga styrspaken blev en sån framgång att både Sonyoch SEGA kopierade styrsättet till PlayStation respektive Sega Saturn och alla spelkonsoler på marknaden har sedan Nintendo 64 haft minst en analog spak på sin kontroller. Med hjälp av tillbehöret Rumble Pak kan spelaren dessutom få handkontrollen att skaka, exempelvis vid explosioner. Även detta kopierades av konkurrenterna; Sony gjorde sin DualShock till PlayStation och SEGA lanserade ett vibrerande kort att stoppa in i handkontrollen till Dreamcast.

Den första versionen var mörkgrå till färgen, sedan släpptes transparenta konsoler och kontroller i färgerna orange, grön, röd, blå, och lila. Det finns även en version som pryds av Pikachu (en Pokémon) på ovansidan, samt en guldfärgad enhet som har The Legend of Zelda som förebild.


Text: Egen samt Wikipedia
Bild 1: Google
Bild 2: Egen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar