söndag 1 juni 2014

Bondfilm - GoldenEye

Ny vecka och ny Bondfilm. Nu är vi inne i vecka 22 och det betyder att det är min 5:e vecka av föräldraledighet och således också den 5:e Bondfilmen jag listar. Efter två Moore & två Dalton är det nu dags för tronskifte! Daltons era på slutet av 80-talet är över och efter 6 års väntan (se separat inlägg) så är vår favoritagent äntligen tillbaka! Nu är det Pierce Brosnan som axlar rollen som James Bond i filmen GoldenEye från 1995. Detta är den 17e filmen i serien och vi ser som sagt en ny skådespelare i rollen som Bond!

Som jag skrev föut så tänker jag inte skriva långa recensioner om filmerna, för det finns det så många som gjort innan mig med bravur, runt om på Internet. Utan jag tänker skriva ner mina spontana reflektioner när jag sett klart filmen samt ge den ett betyg. Som vanligt har jag en egen betygskala. Detta då jag älskar ALLA Bondfilmer. Det är bara en fråga om "smak för dagen" som avgör vilka som är lite extra speciella i min "bok". 

GoldenEye
Detta var den första Bondfilmen jag såg på bio. Om jag inte mins helt fel så såg jag den med pappa på premiären i Göteborg. Så i mitt hjärta kommer troligtvis denna filmen alltid ha en speciell plats.

Inledningen på filmen är fullkomligt lysande! Scenerna vid den stora dammen är underbara och de följande minuterna får vi följa med 007 och hans kollega 006 när de utför ett uppdrag, att spränga en vapenfabrik i luften!

Sista delen av filmens inledning, som innehåller ett flygplan, en motorcykel, ett stup och en djup avgrund är spektakulärt minst sagt och en av de skönaste och mest gastkramande scenerna i hela Bond-serien!

Min film
Jag äger filmen på DVD samt Blu-ray. Har haft samtliga filmer fram till och med denna även på VHS, men dessa gamla kassetter är troligtvis för långe sedan slängda i någon flytt. Men mina DVD & Blu-ray filmer kommer aldrig att slängas!

Saker jag stör mig på
• Scenen direkt efter Tina Turners bondlåt med den så kallade "utredaren" som åker med Bond i bilen. Det är Serena Gordon som spelar denna kvinnliga psykolog, som har till uppgift att utvärdera Bond Snälla ta bort henne!
• Karateslag i nacken? Nope, snälla sluta använda dessa scener! Detta slag funkar ej!
• Filmmusiken är stundtals väldigt svag. Inte bara att volymen är låg, utan även att den emellanåt inte passar in. Gäller speciellt under filmens andra hälft.
• Scenen där Onatopp kommer ner från helikoptern för att spöa Bond som precis har kraschat  sitt lilla flygplan i jakten på den stora parabolen, va e grejen med ljudet? Det man hör är Bond och Onatopp prata och skrika. Plus lite lågt plinkade från filmmusiken i bakgrunden. Men alla buskar och tröd som det fullkomligt stormar och viner i, samt den hovrande helikoptern ovanpå, dessa hör man inte alls. Hela scenen känns underlig, ljudnässigt alltså. Den känns inte verklig för 5 öre tyvärr.

Saker jag gillar

• Introduktionen av Xenia Onatopp, jäklar vilken skön roll som Famke Jansen får spela här. Jag vet att många tycker att hennes rollkaraktär var dålig, men inte jag. Jag tycker om den. Det var en frisk fläkt! :)
• Izabella Scorupco. Det är alltid extremt hedrande att ha med en svensk Bondbrud i filmserien. Isabellas karaktär Natalja är bra. Hon har en lagom dos av "girlpower" samtidigt som hon imellantår är lite hjälplös och behöver Bonds assistans. Jag tycker Izabella är en bra skådespelerska och gillar henne mycket!
• Nya M som spelad av Dame Judith Olivia "Judi" Dench. I love here! Älskar när hon "skäller ut" Bond och kallar hon en relik från det kalla kriget! Underbart att se!
• Q:s ögobbryn! :) Underbara! Haha
• Jack Wade, som spelas av den gamle Bond-bekante Joe Don Baker. För er som kommer ihåg så spelade han även Brad Whitaker i Iskallt uppdrag 1987. Denna karaktären känns lite som en gliring tillbaks till Cheriffen J.W. Pepper i Leva låta dö och Mannen med den gyllene pistolen. En på ett visst plan nidbild av en amerikank polis. Lite som skaparna ksnake tror att resten av världen er på amerikanska poliser, eller? Hur som haver så gillar jag Wade. Han funkar bra i filmen och rollen får lagom mkt ytrymme på vita duken. Jag vet att de klippte bort en del scener med honom, vilket var klokt. 
• Gillar gliringen i scenen där Bond träffar "Janus" aka Alec Trevelyan för första gången, då de refererar till Goldfinger. Bond: I'm I supposed to feel sorry for you? Trevelyan: No, you are suposed to die for me! Alla insatta i Bond vet vilken scen i Goldfinger 1963 jag tänker på.
• Slutscenerna: Jag älskar Izabella Scorupco!

Kul att veta
• Pierce Brosnan bar med sig boken Goldfinger vid inspelningarna i Leavesden. "Bara för sakens skull" sa han. Goldfinger var förövrigt den första film Pierce såg på bio.

• Robbie Coltrane var så förtjust i sin rollfigur Valentin Zukovsky, att han särskilt begärde att Zukovsky skulle överleva filmen. På så vis kan Coltrane återkomma i rollen om så önskas. Detta inträffar också i The World is Not Enough fyra år senare.

• Alec Trevelyan nämner att Bonds föräldrar dog i en bergsbestigningsolycka. Detta är taget från Ian Flemings böcker, och är första gången som detta har nämnts i någon av filmerna.

• Sean Bean, som spelar Trevelyan, hade själv också varit föreslagen i rollen som Bond.

• Ace of Base ville göra titellåten till denna film, men deras skivbolag var inte så pigga på den idén, så det blev inget. (Se separat inlägg)

• Järnvägen med ångloken i Goldeneye är egentligen samma järnväg som användes i Octopussy, dvs Nene Valley utanför Peterborough.

• Intressant detalj: När Natalya går in i IBM-butiken kan man till vänster i bild se en bil med en svensk registeringsskylt.

Mitt betyg: 3/3
IMDB: 7,2/10

Text: Egen & Agent007.nu
Bild 1: Egen
Bild 2: Google
Bild 3: Google
Bild 4: Google
Kollage 1: Eget
Kollage 2: Eget

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar